Bij een Boat Refit wordt één en ander grondig aangepakt. Zoals de revisie van de motoren, elektronica vernieuwen, lak verf opnieuw spuiten (zie spuitcabine). Dat levert een boot op die ‘beter dan nieuw’ is. Zo kan een oude boot een nieuw juweeltje worden. Rekening houdend met de wensen van de klant, bekijkt Marine-Technics wat technisch haalbaar is in verhouding met de prijs. Voor deze wonderbaarlijke transformatie zorgt Marine Technics. Alle knowhow wordt daarbij in de strijd gegooid en de resultaten zijn ronduit adembenemend. Daarom noemt het bedrijf zijn Boat Refit programma ook ‘beter dan nieuw’.
Hoe gaan we te werk bij een complete refit?
Stap 1
De klant ontwerpt samen met Marine-Technics z’n nieuwe boot, kleur, andere lijnen, nieuwe ramen, nieuwere motoren, versterken, zwemplatform, grotere cabines, meer cabines, boot langer maken, … we kunnen zo uren doorgaan.
De romp van de boot moet algemeen constructief en technisch in goede staat zijn, om aan een refit te starten.
Stap 2
Vervolgens maken we een meestaat op van wat er nog kan behouden worden van accessoires en motoren, en wat de klant graag meer zou wensen of anders zou willen.
Belangrijk is dat de klant alle fases van de refit van het schip kan meevolgen, gedurende de refit kunnen aanpassingen of onvoorziene problemen opduiken die in samenspraak met de klant worden behandeld.
Stap 3
Demonteren van alle componenten, elektronica, reling, ramen, fly-arc, motoren uithalen, boot is zo goed als in casco.
Stap 4
Voorbereiden van de romp voor het spuitwerk. Motoren reviseren en herspuiten, boot versterken voor zwemplatform, kamers groter maken. Deze stap vergt veel tijd en voorbereiding. De motoren worden terug als nieuw klaargemaakt. Machinekamers worden uitgelekt. Alles wat technisch en constructief moet aangepast worden komt hier aan bod.
Stap 5
Effectieve spuitwerk van de romp en meespuiten van de motoren.
Stap 6
Installeren van de motoren en alle nieuwe en vernieuwe componenten aan boord, elektronica, navigatie verlichting, batterijen, kortom alles wat de basis is voor de voorstuwing en besturen van de boot. Deze stap is de laatste stap en vooraleer tot volledige afwerking zal worden overgegaan, voert men eerst een testvaart uit.
Welke verfsysteem?
Wij hebben ervaring met verschillende fabrikanten en steeds een goed resultaat. Waarmee wij reeds hebben gewerkt zijn AWL GRIP, Den IJssel en Dupont. Op onze website kun je product informatie vinden over deze leveranciers.
Een refit begint vanaf nul.
Er varen tal van voorbeelden van een geslaagd refit programma . Het motorjacht ‘TOY’ kreeg een tussenstuk van ruim anderhalve meter ingepast en een zwemplatform van 1 meter aangemeten. Marine Technics wist alle technische uitdagingen van een dergelijk ingrijpende transformatie perfect op te vangen. Het hydraulisch ophaalbaar zwemplatform werd dermate gepositioneerd dat het voor de hekgolf immuun bleef.
Na de eerste testvaart van de boot in zijn nieuwe constellatie wou de eigenaar het 12-tons schip in plané kunnen brengen bij 1800 motortoeren in plaats van de huidige 2000 toeren.
Het technisch team van Marine Technisch boog zich over deze uitdagende vraag en kwam met een oplossing in de vorm van een flap in het achterste gedeelte van het onderwaterschip. Theoretisch klopten de berekeningen en de aanpassing werd doorgevoerd. Bij een nieuwe testvaart bleek dat de inschattingen correct waren en bij 1800 toeren verhief de boot zich majestueus en ging in plané.
Een realisatie waar het bedrijf met gepaste trots op terugkijkt. (zie projecten)